第159 回研究談話会  平成24年4月28 日 ・ 北海道大学

   

   “Nakeder than Adam and Eve”: Theodicy, Empire, and “Systemless System”
      in the New Edition of the Autobiography of Mark Twain


   

      発表者: Harold K. Bush, Jr. (Saint Louis University)


 

要旨


  “You are nakeder than Adam and Eve put together, and truer than sin.”
      W. D. Howells's initial response to Twain's Autobiographical Dictations,
      in a letter of 1906

  Just in time for the holiday season of 2010, the team of editors at the massive Mark Twain Project at Berkeley, headed by Harriet Elinor Smith, commemorated the hundred-year anniversary of Mark Twain's death by giving the world the first of three volumes of what is now the definitive Autobiography of Mark Twain. The mainstream reviews were striking in their dismissive tone. Numerous cutting reviews of this edition appeared (most notably, perhaps, the ones by Garrison Keillor in the New York Times Book Review and Lewis Lapham in Twain's old haunt, Harper's). Despite the criticism, that first volume quickly rose to the top of the best-seller charts and ended up becoming a favorite Christmas gift for unwitting fathers across America.
  Oddly, many have been surprised to learn that much of the material in this first volume of the “long-awaited” edition of the Autobiography has already appeared in four earlier editions. Twain says bluntly that he wished to “speak from the grave”, and he directed his heirs to keep these words under wraps for 100 years. And so many of the popular critics seemed to fixate on the fact that this supposedly “lost” volume had already mostly been published. Some readers felt cheated when they discovered that the book they had believed to be fresh, was mostly already quite old news.
  But the popular critics missed the point of the volume. In this lecture, I will approach the new edition of the Autobiography from a more scholarly and biographical viewpoint. I will begin by considering the differences between this newest edition and the four previous attempts, none of which took seriously Twain's method and plan for publication. From there, I will outline what I consider to be the five major advantages of this newest addition, and how scholars studying the life of Mark Twain will be able to utilize this latest production. In fact, the newest edition of Mark Twain's Autobiography is not only definitive and all-encompassing, but for all practical purposes it makes the earlier editions nothing more than historical relics of interest only to collectors. More generally, this new edition sets a standard for the scholarly publishing of major authors that is unprecedented in American literary studies.
  Next, I will consider the form and the content of the autobiography in terms of Twain's own criteria for judging it, and the extent to which Twain succeeded in producing an original and unique style of autobiography. Twain’s theory of autobiography, as stated in his own words, was an attempt to produce what he called a “systemless system”. I will analyze this method as being symptomatic of Twain's view of the world: of life, death, and God, as expressed in these final years of his life. As Howells put it, the Autobiography presented Twain as “nakeder then Adam and Eve”; and so I believe there are profound spiritual and theological insights in his dictations.
  The final sections of my lecture will consider what the Autobiography reveals about three major themes: Twain's struggles with grief and trauma; his wrestlings with the theological concept of theodicy and the problems he associated with pain and suffering; and his developing critique of American Empire and Christendom. These three themes, taken together, demonstrate Twain’s growing embrace of a philosophical nihilism at the heart of the Autobiography. My argument here will be that Twain’s embrace of futility and vanity is reflected in the very form and method of his autobiographical plan: it is a “systemless system” reflective of the systemlessness of the universe, a pointlessness that leads beyond a merely modern sensibility into the postmodern.



   

      報告者: 久保 拓也 (金沢大学)



 Mark Twain (1835-1910) の死後百年を経て刊行が開始された Autobiography of Mark Twain の第1巻を題材としたハロルド・ブッシュ教授を講師とする今回の研究談話会は、講演内容の高い質と、強い関心を持つ多くの聴衆の助力により、手際の悪い司会であったにも関わらず、大変充実したものとなった。ブッシュ博士、及び来場の皆様に心からのお礼を申し上げたい。
 トウェインの『自伝』刊行は、 2010 年のアメリカ文学界における大きなニュースであった。だが、この国民的作家の「新たな」自伝発行という一時的な熱狂を過ぎて残ったものは、著名な書評家らによる、辛辣な批評であった。
 ブッシュ博士がなにより強調したのは、トウェインがこの『自伝』に込めた意志であった。なぜ彼はアメリカ社会を批判し続けたのか、アメリカの無益さ、暗部、悪を書き続けたのか、ブッシュ博士はそれを彼がアメリカと、その国がかつて保持していた志に対して、大きな望みを抱き続けていたことに相違ないからだと説いた。
 トウェインの『自伝』は、今回のものを含め、4種類発行されていることになる。過去はそれぞれ A.B. Paine, B. DeVote, C. Neider により、削除、改変を含む「編集」が施されていたのだが、今回の版が際立った特徴としているのは、
 ・ 「すべてが含まれていること」
 ・ 「トウェインが望んだままの形で出版されていること」
 ・ 「『年代順に出来事を並べるべし』という従来の自伝作成方法に反しようとする、
    トウェインの理論を示したものになったこと」
 ・ 「トウェインの言葉を改変していないこと」
 ・ さらには、発行を担当したMTPが『自伝』のオンライン上の全文検索を可能と
    していることなどがある。
 “Systemless System” とトウェインが呼んだこの『自伝』執筆のための方法を軽視し、内容に「一見して目新しいものがあまりない」ことに失望することは、この『自伝』が示す価値を看過することになる。この方法を通しトウェインが示したアメリカ社会への問いと、答えを探し求める試みに大きな価値があるのだ。
 質疑応答では、神の善に対する疑義を呈したと取れるトウェインの思想について、外国人の聴衆から出された質問に端を発した議論が興味深かった。宗教、なかんずく「神」をめぐる問題の奥深さ、あるいは複雑さを伺わせるやり取りは、おそらく多くの聴衆にとって、異文化的体験という言葉ではくくりきれない経験をもたらした。同時に、個人的には日本には同等の人物を見つけるのが難しいほどのアメリカの「国民的作家」が、死後百年を経ても平然と保ち続けている影響力と、論争をおこす旺盛な「生命力」に感嘆せずにはいられなかった。

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